Met dank aan Jan de Jong (Amsterdam), voor het samenstellen van deze Media-pagina
en de begeleidende teksten.
Opname-projecten / radio en TV-activiteiten / recensies / buitenland
Veronica televisie
Fragment van een TV-optreden, eind jaren negentig:
Harry Muskee
In diezelfde periode heeft René met blueslegende Harry Muskee in Grollo in de
studio van Henk Lanting gewerkt aan een lied voor een schooljubileum.
Ter ere van dat jubileum had Henk een toen een lied gemaakt en had
René verzocht om er een bluesy solo bij te bedenken.
De mannen konden het sowieso wel aardig met elkaar vinden en René omschreef Harry
als nuchter, maar ook filosofisch en gezegend met een dijk van een stem.
Album-project
In een heel ander nieuw project mondde een eigen compositie van René Schermer uit in een
internationale samenwerking met zanger Henley J King (UK) René had dit stuk voor piano geschreven
en heeft de baslijn ingespeeld. Het stuk staat inmiddels op Spotify en op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=dMVNR_YH1NA

Soundvision studio Arnhem
24 en 25 september 2019: nieuwe opname-sessie in de Soundvisionstudio in Arnhem,
voor het project met de Engelse zanger Henley J King.
Dit keer opnieuw, met niemand minder dan Hans Eyckenaar op drums,
die al meerdere malen tot beste drummer van Europa is uitgeroepen.
Verder werd Sandra St. Viktor voor de backgroundzang ingeschakeld.
Zij heeft met Prince en Chaka Khan samengewerkt.
(Op de foto hierboven, van links naar rechts:
Multi-instrumentalist, studiotechnician en producer George Konings,
powerzanger Henley J King en René Schermer)
Solo voor het album inspelen
Inspelen van de rocksolo bij 'Friend to the end'.
https://www.youtube.com/watch?v=VatvIg90wwQ
(René's solo begint bij 02:10 (tot 03.00)

Abbey Road
De eindmixen werden gemastered in de beroemde Abbey Roadstudio in Londen,
(voormalig) thuishaven van o.a.
The Beatles, The Rolling Stones, Queen, Robbie Williams, Sting, Metallica, etc.
Kortom: een eervol gebeuren.....
Spotify
Henley J King op Spotify: het project is inmiddels in Amerika al meer dan 300.000 keer beluisterd.

Krantenrecensie optreden
Optreden in Van der Valk, georganiseerd door de Jazzclub Assen: 
De uptempo Gypsy-style:
Om een idee te geven van het ‘uptempo soleren’ in de in het krantenartikel genoemde Gypsy-stijl
speelt René in de onderstaande video’s de solo’s over twee van de stukken uit
het hierboven vermelde optreden:
Finalist Nationale Gitaarkampioenschappen
Jamsession: René, samen met gitaarvirtuoos en oudfinalist van
de Nationale Gitaarkampioenschappen, Diederick Cock.
Little Queenie
De twee gitaarvrienden richtten eind jaren negentig de bluesrockband Little Queenie op.
Dat wekte op de een of andere manier de belangstelling van de media (Nieuwsblad v/h Noorden),
toen het bekend werd dat deze nieuwe band tijdens de beroemde Asser TT-nacht
in het centrum zou gaan spelen (en daar toen inderdaad de tent op zijn kop zette): 
High energy bluesrock
De stijl van Little Queenie werd in die tijd in de media omschreven als 'high energy bluesrock',
in de richting van datgene wat René in de onderstaande video laat horen:
Diederick Cock
Toegevoegd - op verzoek van René - als eerbetoon aan goede vriend Diederick Cock:
zo klinkt dus een finalist van de Nationale Gitaarkampioenschappen....
(volgens René denk je gewoon even dat je Stevie Ray Vaughan hoort, zo goed)
Gitaarvirtuoos Greg Howe (Amerika)
De National Guitar-awards 2008: een meet-and-greet met de Amerikaanse gitaarvirtuoos Greg Howe.....
(Foto-credit: Jan Tingen)

De Noordelijke en Nationale Gitaarkampioenschappen
Tijdens de Noordelijke Gitaarkampioenschappen in oktober 2002 kreeg René's leerling
Evelien Frie (14) de eerste prijs. Bij de volwassenen werd Ruud Boelens,
een oud-leerling van René, tweede.
Twee van zijn leerlingen in de categorie Jeugd tot 12 jaar, Michiel Frie en Roy van Gool, gingen door
naar de landelijke finale en wonnen daar beiden een handgebouwde elektrische gitaar.
(Door hoge kosten kon dit type kampioenschap op een gegeven moment niet meer worden georganiseerd)
Li
Live spelen in Assen centrum
Live-optreden in DOCX (Assen), met Gerald Jonker (piano),
Giovanni Timmermans (drums) en René Schermer.

Live-event in Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht:
(Met o.a. Jan Tingen op basgitaar)

Over de grens
Op een internationale gitaarbeurs in België mocht René de gitaren demonstreren
van (en met) de beroemde Engelse gitaarbouwer Hugh Manson, die voor onder andere
Jimmy Page (Led Zeppelin), Matt Bellamy (Muse), Kirk Hammett (Metallica), Joe Bonamassa,
Gary Moore en Jeff Beck gitaren heeft gebouwd. Dus René hoefde zich geen 2x te bedenken
toen hij werd ingehuurd om op die beurs in België een aantal van Hugh’s gitaren te mogen demonstreren:


RTV-Drenthe
Op donderdag 7 juli 2022 gaven de Rolling Stones een concert in de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam.
De woensdagmiddag daarvoor werd René gebeld door RTV Drenthe,
met de vraag of hij iets wilde vertellen over de gitaarstijl (en stemming) van Keith Richards.
Donderdagmiddag kwam verslaggever Robbert Oosting langs en in de live-uitzending vertelde René
het een en ander over Richards' speelwijze (door o.a. wat Stones-repertoire te spelen)

Memories, 1: family-jam
En hier nog een vrij unieke foto uit vroeger tijden:
Vader en zoon Schermer spelen samen live een boogiewoogie…

Memories, 2:
(Mooie) herinneringen aan het Randstedelijk Muziektheoretisch Opleidingsinstituut
